Skyscraper large
دسته بندی | فرهنگ

ماهیّت عشق‌های کلاسیک و مدرن

چهارشنبه | ۳ خرداد ۱۳۹۱ | 23 می 2012 | سال اول | شماره 9
یادداشت های ممنوعه؛ پرسش هایی درباره ماهیت عشق های کلاسیک و مدرن:  آنچه می خوانيد ، تأملات و پرسش هایی است که خود در سالیانِ اخیر دربارۀ مفهوم عشق و انواع و اطوار آن داشته ام یا در این کتاب و آن جریده خوانده و دیده [1] و در اینجا صورتبندی کرده ام.شاید پس از خواندنِ این سطرها، خواننده...
ماهیّت عشق‌های کلاسیک و مدرن

هویّتِ قدرت‌زا

سه شنبه | ۲ خرداد ۱۳۹۱ | 22 می 2012 | سال اول | شماره 8
از یک منظر، تاریخ، خطی است که از عملکرد یک سیاستمدار به عملکرد دیگری پیوند خورده است؛ به درجه‌ای که سیاستمدار، بزرگ آفریده شده باشد و در زمان مناسبی به مدیریت و هدایت موضوعات تعیین‌کننده پرداخته باشد، نقطه و کانون تاریخی برجسته‌ای را به جای می‌گذارد. تفاوت میان مدیریت و سیاستمداری...
هویّتِ قدرت‌زا

فلسفه‌های روانگردان

دوشنبه | ۱ خرداد ۱۳۹۱ | 21 می 2012 | سال اول | شماره 7
کارل پوپر فیلسوف لیبرال قرن بیستم، احوال فلاسفه‌ای چون هگل را در این خلاصه می‌کند که آنان می‌خواستند چیزی متفاوت از دیگران بگویند، و این سخن شوپنهاور را با تأیید نقل می‌کند که اگر خواستید استعداهای جوانی را زایل کنید و درک او را از بین ببرید، کتاب‌های هگل را به او بدهید بخواند....
فلسفه‌های روانگردان

تمایز و مشروعیت

یکشنبه | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | 20 می 2012 | سال اول | شماره 6
نوشتن درباره کتاب «تمایز»، سهل و ممتنع است چرا که هرچند  درباره آن  بسیار سخن گفته­ شده اما از هر زبان نامکرر بوده است. بدون شک، تمایز یکی از پرارجاع­ ترین کتاب­ها در حوزه جامعه­ شناسی فرهنگی بوده و شاید به همین دلیل  از سوی انجمن بین المللی جامعه ­شناسی  یکی از ده اثر مهم این عرصه...
تمایز و مشروعیت

نظام آموزشی ایدئولوژیک

شنبه | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | 19 می 2012 | سال اول | شماره 5
در هر نظام آموزشی مهم‌ترین مسئله انتخاب مبانی و ارزش‌ها و اهداف و روشهاست. علت این مسئله آن است که هر نظام آموزشی در حال تربیت یک انسان است و این انسان شکل دهنده واحد بزرگتری به نام جامعه است. نظام آموزشی با انتخاب هدفی که برای خود بر می‌گیزند مبانی و روش‌ها رسیدن به آن را انتخاب...
نظام آموزشی ایدئولوژیک

درباره «مسلمان سکولار»

چهارشنبه | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | 16 می 2012 | سال اول | شماره 4
۱. پرسش اصلی من در این نوشتار این است: آیا مسلمانی و سکولاریسم با یکدیگر قابل جمع است؟ آیا فرد می تواند هم مسلمان باشد و هم به نحو سازگاری به اقتضائات سکولاریسم پایبند باشد؟ در حدّی که من درمی یابم یکی از مهمترین پیش شرطهای تحقق سکولاریسم، التزام به فضیلتی است که می توان آن را...
درباره «مسلمان سکولار»

«پساتوتالیتاریسم» به روایتِ واتسلاو هاول

سه شنبه | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | 15 می 2012 | سال اول | شماره 3
«با به کار بردن پیشوند پسا برای این نظام، قصدم این نیست که بگویم این نظام دیگر توتالیتر نیست؛ درست بر عکس، مقصودم این است که به نحوی کاملاً متفاوت با دیکتاتوری‌های کلاسیک، هم‌چنان توتالیتر است و با توتالیتاریسم به نحوی که ما معمولاً می‌فهمیم تفاوت دارد.» آنچه در پی می آید متن...
«پساتوتالیتاریسم» به روایتِ واتسلاو هاول
Skyscraper large