Skyscraper large

خاتمى و دلواپسگرایان

98dgh7df - حسن سلامی hassan salami

حسن سلامی

دلواپسگرایان، مخالفان و منتقدان «سید محمد خاتمی» رییس دولت اصلاحات همچنان دلواپس اند که او بار دیگر و در آستانه ی انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان فعال شود و ملت ایران را به مشارکت سیاسی و سپردن بیشتر کرسی های مجلس دهم به اصلاح طلبان تشویق کند.

یکی از مهم ترین دلیل های دلواپسی و نگرانی مخالفان و منتقدان خاتمی به محبوبیت، شخصیت، منش و باورهای او به ویژه در حوزه ی سیاست و دین، بر می گردد. در این ارتباط ذکر سه نکته، ضرورت و اهمیت دارد:

۱- خاتمی هیچ گاه «سیاست مداری» را با عوام فریبی و سوء استفاده از دین و مردم، اشتباه نگرفته است. به بیان دیگر او از مردم و دین برای کسب امتیازهای  سیاسی استفاده ی ابزاری نکرده و نمی کند.

روشن است که در طول تاریخ جهان اسلام و ایران چقدر برای بعضی «سیاست مداران» اهمیت داشته است که از طریق ملت، دین و متون دینی به دنبال کسب امتیاز و محبوبیت برای خود باشند.

خاتمی برای به دست آوردن و حفظ سیاست و حکومت، اعتقاد و نیازی به جاه طلبی، شهرت خواهی، عوام فریبی و سوء استفاده از متون دینی نداشته و ندارد.

۲- در عرصه ی مملکت داری، باور خاتمی مبنی بر اجتناب از زور و خشونت و بی کفایت دانستن آن از یک سو و مدارا، ملایمت، منطق و اصالت داشتن مدارا و منطق از سوی دیگر، پیام های اصلی او بوده و هست چه در نظر و چه در عمل.

مشی سیاسی خاتمی نفی کننده ی تفکر خشونت طلبی و سیستم پلیسی و فضای امنیتی و عقل ستیزی در سیاست و حکومت است. این باور خاتمی در عمل به معنای مدنیت، نزاکت و اصلاح ِ جامعه و حکومت است و در نظر به معنای اهمیت و اصالت دادن به حقوق افراد و اراده و انتخاب شهروندان است.

وی از اصل آزادی اراده و انتخاب و حقوق مردم به ضرورت مشارکت اجتماعی و سیاسی ملت رسیده است و به این باور که در یک سیستم (نظام) سیاسی هرچه مشارکت کمتر شود اختلاف ها و درگیری های بیشتری میان حاکمان و شهروندان پدیدار می شود و از سوی برخی از مقام ها برای سوء استفاده از مردم و دین وآیین شان، رغبت و فشار بیشتری به عمل می آید.

۳- خاتمی در کتاب «آیین و اندیشه در دام خود کامگی» سه جریان مهم و رقیب را در جهان اسلام و ایران شناسایی و طبقه بندی کرده است که هرکدام پیروان و هواداران خود را یافته است:

  • الف- تشرع (شریعت گرایی صرف و ظاهر بینی در امر دیانت اعم از اصول و فروع ).
  • ب- تصوف (جامع عام میان عرفان و صوفی گری).
  • ج- تعقل (بینش فلسفی زیر تاثیر اندیشه ها و آثار حکیمان ایرانی و اسلامی).

به باور خاتمی در این میان آنچه در ایران و جهان اسلام پایگاه محکم تر و طرفداران بیشتر داشته است تشرع یا شریعت گرایی ظاهربین بوده که با تکیه بر باور ساده و نیز عدد پیروان، توانسته است میدان زندگی معمولی و اجتماعی و ذهن جامعه ی اسلامی را در اختیار بگیرد و عرصه را بر ۲ رقیب خود به ویژه «تعقل» چنان تنگ کند که چاره یی جز خزیدن به گوشه ی انزوا نداشته باشد.

اکنون هر عاقل و خردمندی که در جایگاه خاتمی با این باورها باشد، با نگاه دقیق به واقعیت گذشته و جاری جامعه و حکومت در ایران، به روشنی در می یابد که او باید بار دیگر مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به صحنه بیاید تا گفتمان اصلاح طلبی و روند اصلاحات با قوت، ادامه یابد و اجازه ندهد جریان شریعت مداری قشرگرا – که غافلانه یا عامدانه می خواهد راه تعقل و اصلاحات را ببندد – اکثریت مجلس را داشته باشد.

 


  • وبلاگ نویسنده
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Skyscraper large