Skyscraper large

تصور رهبر و تصویر غزّه

r5r4r44r- کامیار بهرنگ - kamiyar behrang

کامیار بهرنگ

بحران در غزه هر روز جمعیت بیشتری را در مقابل سیاست های دولت اسرائیل قرار می دهد. سیاستمدارانی که این روزها برای حمایت از اسرائیل باید به فکر عواقب آن باشند و افکار عمومی خود را بیشتر در نظر گیرند. حتی رسانه هایی که تا هفته ی گذشته از حمله به غزه دفاع می کردند این روزها با حجم زیاد کشته شدگان غیرنظامی در این منطقه یا سکوت می کنند و یا به انتقاد از دولت نتانیاهو می پردازند. برگزاری تظاهرات ضد جنگ (و درخواست برقرارى آتش بس) در تل آویو، خود نشانه ی مهمی از موج جدیدی است که افکار عمومی جهان خواستار آن هستند. 

ویدیوى منتشر شده از پشت صحنه ی گفتگوی جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده که عملیات نظامی اسرائیل را “جهنمی و مفتضحانه” خطاب می کند از سویی نشان می دهد که بزرگترین حامی اسرائیل نیز در وجدان خود درگیر است. این در حالی است که سخنرانی رهبرجمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از دانشجویان به روی سایت ها می رود که می گوید: “ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقمند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند.” این سخنرانی با اینکه با همین تیتر در بسیاری از رسانه ها منتشر شد اما نکات بسیار مهمی دارد. 

علاج واقعه

“علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه‌ در مقابل این رژیم است؛ در مقابله‌‌ى با رژیم صهیونیستى، باید از سوى فلسطینى‌‌ها دست قدرت نشان داده بشود. کسى گمان نکند که اگر چنانچه موشکهاى غزه نبود، رژیم صهیونیستى کوتاه مى‌‌آمد؛ نخیر. حالا شما نگاه کنید ببینید در کرانه‌‌ى باخترى چه میکنند! در کرانه‌‌ى باخترى که موشکى وجود ندارد، سلاحى وجود ندارد، تفنگى وجود ندارد؛ آنجا تنها ابزار و سلاح مردم، سنگ است؛ ببینید آنجا رژیم صهیونیستى   دارد چه‌‌کار میکند”.

این بخشی از سخنرانی اخیر رهبر جمهوری اسلامی است. در واقع تبیین سیاست زور در برابر زور است. رهبر جمهوری اسلامی بر این باور است که موشک های غزه قدرت نمایی مقاومت است در برابر آنچه او “رژیم گرگ صفت خشن” می نامد.

با توجه به مجموعه ی فکری نیروهای مسلح ایران این سیاست گذاری می تواند بخشی از تغییر دکترین نظام در سیاست منطقه ای اش باشد. جایی که سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل ‌نیروهای مسلح می گوید: “امام خامنه‌ای ‌دفاع از فلسطین را واجب عینی دانستند و هرگونه حاکمیتی به غیر از فلسطین را غاصبانه می‌دانند”.

یا در بخشی دیگر امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش که می گوید: “این وظیفه تمام جهان اسلام است که در اطاعت از این فرمان حضرت آقا وارد شوند و مردم فلسطین را مسلح کنند تا جواب قدرتمندانه‌ای به رژیم صهیونیستی داده شود.” از سوی دیگر سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفته است: “ارتش ۴۰ میلیونی شرقی متشکل از کشورهای ایران، افعانستان، پاکستان، کشمیر، و هند به منظور دفاع از مردم مظلوم فلسطین و رهایی قدس شریف آماده حرکت به سوی فلسطین هستند”.

اما در ادامه ی سخنرانی های نظامیان نزدیک به رهبری، سخنان محمد علی جعفری؛ فرمانده سپاه پاسداران جای تامل بیشتری دارد : “اگر فرمانده معظم کل قوا اذن جهاد را صادر کنند اسرائیل را در طی ۲۴ ساعت با خاک یکسان می کنیم. موشک های ما سالهاست برای پرواز بی قراری می کنند”. البته این سخنان تا امروز از سوی فرمانده و یا سایت سپاه به صورت رسمی تایید نشده است اما انتشار گسترده ی آن در سایت های نزدیک به آنها و عدم تکذیب این سخنان نشان می دهد که سرداران  نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در این مرحله از تاریخ که جهان به سمت پیدا کردن راه حلی سیاسی برای برقراری آتش بس و صلح است، آنها به دنبال استفاده از قدرت نظامی بیشتر در منطقه هستند. 

سازشکاران “تحقیرشده” 

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود یاسر عرفات؛ رهبر فقید حکومت خودگردان فلسطین را فردی “تحقیر شده” توصیف می کند که می خواست با اسرائیل سازش کند: “کسى مثل یاسر عرفات را که این‌‌همه با صهیونیست‌‌ها همراهى کرد، نتوانستند تحمل کنند، محاصره‌‌اش کردند، تحقیرش کردند، مسمومش کردند، نابودش کردند. این‌‌جور نیست که اگر چنانچه دست قدرت در مقابل صهیونیست‌‌ها نشان ندهیم، آنها به کسى رحم کنند، ملاحظه‌‌ى کسى را بکنند، حق کسى را رعایت کنند”.

با اینکه رهبر جمهوری اسلامی ادبیات خود در مورد عرفات را تا حدودى تغییر داده است اما همچنان عرفات را به خاطر آغاز مذاکرات با اسرائیل نکوهش می کند. باید توجه داشت رهبر جمهوری اسلامی کسی بود که عرفات را پیشتر “احمق و خائن” خطاب می کرد و در سخنرانی اش در نماز جمعه (دی ۱۳۸۷) گفته بود: “این دارودسته‌ى عرفات هنوز نتوانسته‌اند زباله‌هاى شهر غزه را از خیابان‌ها جمع کنند؛ اما در همین مدت، پنج سازمان امنیتى و اطلاعاتى تشکیل دادند که جاسوسى مردم را می‌کنند! این شد دولت فلسطین؟ این شد بازگشت مردم فلسطین؟ این شد احقاق حق فلسطین؟ این‌قدر اینها بى‌شرمند! همان وقتى که این شخص، اولین مذاکرات را با اسرائیلی‌ها کرد، من گفتم او، هم خائن است و هم احمق!” و سال ها بعد نیز و پس از مرگ عرفات در دیدار با اسماعیل هنیه می گوید: “عرفات سمبل مقاومت و مبارزه بود و در میان مردم جهان عرب و اسلام محبوبیت داشت، اما به علت خروج از مسیر مقاومت، مطرود ملت‌های منطقه شده بود”.

ادبیاتى که واکنش جنبش آزادیبخش ملی فلسطین را به همراه داشت و جایگاه رهبر شهید خود را در تاریخ “جاودانه” خواند که “پس از سال ها مقاومت و ایستادگی بر پای آرمانها توسط اسرائیل به شهادت رسید”.

رهبر جمهوری اسلامی همواره بر مخالفت با سازش تاکید دارد و می گوید: “اگر موشک های غزه نبود رژیم صهیونیستی کوتاه نمی آمد، چرا که در کرانه باختری تنها سلاح مردم سنگ است اما این رژیم مردم آنجا را نیز کشتار و تحقیر می کند. اشغالگران حتی ملاحظه سازشکاران را نمی کنند و فقط در صورت برخورد مقتدرانه ، احتمال کوتاه آمدن وجود دارد”. 

و باز هم “فتنه” 

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی باز هم گوشه ای به جنبش سبز و اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ می زدند و با اشاره به شعاری که در روز قدس سال ۸۸ از سوی برخی شرکت کنندگان در تظاهرات داده شد، می گوید: “حالا یک عده‌‌اى خواستند با شعار «نه غزه، نه لبنان»، عکس این را نشان بدهند؛ نه، ملت ایران معتقد به دفاع از مظلوم است.”.

اما آنچه در این میان پنهان می شود تحلیل چرایی شکل گیری شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” بوده است. آنچه که سید علی اکبر محتشمی پور که پس از اعتراض به نتایج انتخابات سال ۸۸ از ریاست دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه برکنار شد در این مورد می گوید: “متهم کردن طیف قابل توجهی از مردم ایران که همواره به خلق وخوی ضد ظلم و طرفدار مظلوم بودن شهرت دارند، به این تفکر انحرافی، جفای بزرگی است.سردهندگان این شعار، نه با غزه مخالف هستند و نه با لبنان، بلکه در مقطعی، اعتراض خود را به عملکرد ناصواب برخی افراد و جریانات در زمینه مسائل داخلی در واکنش با اعتراض و مخالفت با شعارهایی که بعضا این افراد و جریانات خود را داعیه‌دار آن قلمداد می‌کردند، نشان دادند”.

این در حالی است که نگاه میرحسین موسوی در این مورد نیز همواره شفاف بود: “مبارزه فلسطین با مبارزه ملت ما و همه ملت‌‏های مسلمان جهان پیوسته است و هم‌چنین با مبارزه همه آزادی خواهان جهان ارتباط دارد و کسی نمی‌تواند با ارزش‌های بنیادین استقلال، آزادی خواهی و مقاومت در برابر ظلم موافق باشد و احساس پیوستگی با ملت فلسطین نداشته باشد و یقینا تلاش مردم فلسطینی آثار پربرکتی خواهد داشت”.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Skyscraper large