Skyscraper large

تازه‌ترین اثبات برادری، با ۷ میلیاردِ دولتی

شهاب عموپور

کمتر از یک سال به پایان دوران سکان داری “جواد شمقدری” و همکارانش در سینما مانده و جدیدترین هبه ی ۷ میلیارد تومانی وی به موسسه ی برادرش “روح الله شمقدری”، نشان از آن دارد که به نظر می رسد وی و همکاران ش می خواهند هرچه در خزانه ی سینمایی امسال ارشاد باقی مانده را، تا دیر نشده به مصرفی برسانند که تا سال ها، یادگاری برای خود و خانواده و نزدیکان شان برجای بماند.

یک سال پیش، که محمد جواد شمقدری در مقام “معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” تصمیم بر تبدیلِ نامی و کاربردیِ “معاونت سینمایی” به “سازمان سینمایی کشور” گرفت، بیم آن می رفت که با “سازمان” شدن یک “معاونت”، اندک نظارتی که از سوی دولت و نهادهای ذیربط بر آن مجموعه میسر بود هم، دیگر امکان نداشته باشد و شمقدری و دوستان، هرچه که می خواهند را در لباس سینما ببرّند و بدوزند و بپوشانند.

معاونت، سازمان شد و جواد شمقدری خود بر ریاست آن نشست و نزدیکانی همچون “علیرضا سجادپور” و بعد “جلیل عرفان منش” و سپس “مهدی عظیمی میرآبادی” در آن به کار گرفته شدند و این سازمانِ بی نظارت، شُد مرجع تمامی تصمیم سازی ها و برنامه های مربوط به سینمای ایران.

بحث نگاه سانسوری به فیلمنامه ها و فیلم ها و مجوز کار و پخش ندادن به افراد و سازمان های خصوصی، که توسط نهادهای نظارتی موجود در این سازمان اعمال می شد از یک طرف؛ و بحث چگونه مصرف کردنِ «کل بودجه ی یک ساله ی سینمای کشور» که از آن پس قرار بود به حساب این نهاد، واریز شود، دغدغه ای دیگر بود که برای اهالی سینما ایجاد شده بود.

همین دغدغه ی دوم، سرانجام تبدیل به معضل هم شد و سازمان سینمایی، در عین حال که خود را پدر معنوی و مالی سینما می دانست، هرجا که دوست داشت، وارد مسائل خُرد تر نیز می شد و برخی فعالیت هایی که تاکنون نهادهای تابعه اش همچون “بنیاد سینمایی فارابی” و “مرکز گسترش سینمای مستتند و تجربی” انجام می دادند را نیز وارد شد و سعی در انجام ایفای نقشی مستقیم در آنها داشت.

در همین راستای برشمرده، سازمان سینمایی حمایت مالی مستقیم از پیشبرد پروژه هایی را برعهده گرفت، همچون “چ” به کارگردانی “ابراهیم حاتمی کیا”، که شنیده می شد برای دلجویی از وی است و “عقاب صحرا” به کارگردانی “مهرداد خوشبخت” که از نزدیکان علیرضا سجادپور است. پروژه های “برلین منفی هفت” به کارگردانی “رامین لوافی پور” و “بچه چهارمِ” “وحید موساییان” و “استرداد” ساخته ی “مهرداد غفارزاده” نیز در جمله ی این حمایت های ریالی و گاه “ارزی” قرار داشتند و مهم ترین شان هم که رقمی استثنایی بود و دعواهای بسیاری نیز بر سر آن میان مجلس و دولت و سازمان سینمایی و تعدادی از تهیه کنندگان و رسانه ها و … پیش آمد، تولید فیلم ۵ میلیارد تومانی “لاله” بود که اکنون و در روزهای پیش تولید و تست دوربین شنیده می شود که ۳ میلیارد دیگر هم به برآورد آن افزوده شده و قرار است که “اسی نیک نژاد” با احاله ی تهیه کنندگی کار از “علیرضا سبط احمدی” به “پروانه پرتو” و دریافت بودجه ی “سازمان سینمایی” که به حساب واسطه ای به نام “مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی” ریخته می شود، آن را بسازد، اما هنوز کار کلید نخورده، خبری دیگر رسید از پروژه ای تازه تر و خانوادگی تر با نام “سوادیکا” که آن را “جواد شمقدری”، به شرکت برادر خود یعنی “روح الله شمقدری” می سپارد برای ساخت. اولین برآورد هزینه ی اساخت این فیلم سینمایی هم برابر با ۷ میلیارد تومان خواهد بود که ممکن است بازهم بالاتر رود؛ چراکه بخشی از آن قرار است به صورت “ارز”، به سازندگان پرداخت شود. ارزی که معلوم نیست چرا در برآورد بودجه ی یک فیلم تاریخی-مذهبی لحاظ می شود!

“روح الله” برادر کوچک تر “محمد جواد”، که چندی پیش فیلم ضد اعتراضات مردمی “پایان نامه” نیز به تهیه کنندگی او ساخته شده بود، خودش می گوید که ۸ سال است به دنبال تهیه بودجه برای ساخت “سوادیکا” بوده و میسر نشده است. اکنون با تشکیل سازمان سینمایی و ریاست برادر وی بر آن، این مبلغ به زودی سرازیر خواهد شد به شرکت “مرآت هنر” که روح الله مدیر عامل آن است.

کارگردان این پروژه ی چندین میلیاردی نیز، “جمال شورجه” خواهد بود، از مشاوران شمقدری و از اعضا و هدایت گرانِ گروه هایی که تهیه ی فیلم های تبلیغاتی “محمود احمدی نژاد” را بر عهده داشته اند و دارند. وی علاوه بر مسئولیت کارگردانی در این فیلم، مسند ریاست هیات مدیره ی “مرآت هنر” را نیز برعهده دارد. او که از موهبت همکاری “سازمان سینمایی” در تأدیه ی کل بودجه ی این فیلم برخوردار شده است، در توضیح این که چرا سازمان سینمایی با شرکت متبوع وی و روح الله شمقدری برای انجام این پروژه قرارداد امضا کرده و کل پول را به آن پرداخت می کند، می گوید: «ما اینجا خودمان دقت لازم را داریم و نمی گذاریم تا جای دیگری هزینه شود، اگر با هر تشکیلات و سازمان دیگری هم امضا می شد باید ۱۰ درصد حق الزحمه پرداخت می شد».

از دیگر اعضای هیأت مدیره ی این شرکت خصوصی هم، “مهدی عظیمی میر آبادی” است، یعنی همان کسی که هم اکنون در “سازمان سینمایی کشور” نزد جواد شمقدری کار می کند و سرپرستی نهاد “نظارت و ارزشیابی” فیلم ها را برعهده دارد.

“روح الله شمقدری” که “مرآت هنر” را اداره می کند، در حالی ۷ میلیارد تومان بودجه را در سال آخر مسئولیت برادر خویش “محمد جواد” در سینمای ایران، از طریق وی دریافت می کند که خودش هیچ مسئولیت بزرگی در این تهیه فیلم “سوادیکا” ندارد و “روح الله برادری” تهیه کننده و “جمال شورجه” هم کارگردان این اثر خواهند بود که با روندِ در پیشِ رو و افزایش احتمالیِ بودجه، گمان می رود پُرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران باشد.

مرآت هنر در طول سال های فعالیت، تنها یک بار یک تولید سینمایی داشته و سایرتولیدات ش مستند بوده اند. این موسسه، در حالی این بودجه را در سال پایانی دولت احمدی نژاد دریافت می کند که “حبیب اسماعیلی” از تهیه کنندگان باسابقه ی سینما می گوید: «امروز مشکلات اقتصادی سینما از زمان جنگ هم بدتر است» و “خسرو سینایی” کارگردان شناخته شده سینما و سازنده ی آثاری چون “عروس آتش” و “در کوچه های عشق”، چند سالی ست که به انتظار فراهم آوردن بودجه برای ساخت تازه ترین فیلم نشسته است و می گوید: «من همیشه فیلم ارزان ساخته ام، اما این بار دیگر نمی سازم. منتظر می مانم تا…».

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Skyscraper large