Skyscraper large

نمایش تمام شد

شهاب عموپور

در پی بازگشایی «خانه سینمای ایران» و تنها چند ساعت پس از آنکه “بابک خانیان”، مشاور اجراییِ “سازمان سینمایی کشور” که در جبهه ی مقابل “خانه ی سینما” قرار دارد، اعلام کرد که: «اقدام دست اندرکاران تشکل موسوم به “خانه سینما”، یک نمایش کارناوالی در راستای ترمیم آمال و امیدهای روانی و فکری افراد مرتبط و حامی این گونه اقدامات است و قطعا در آینده اقدامات وزارت ارشاد علیه سینما تشدید خواهد شد»؛ خبرگزاری “فارس” ایران گزارش داد که «هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، در آخرین نشست خود، “خانه سینما” را برای همیشه تعطیل اعلام کرد».

 ”خانه سینمای ایران” که برای سالهای درازی مرجع صنفی بیش از ۵۰۰۰ هزار سینماگر ایرانی محسوب می شد، از اواخر سال ۱۳۹۰ خورشیدی، با دستور مستقیم وزیر ارشاد و به بهانه «رعایت نکردن موازین در چگونگی تغییرات آیین‌نامه اش» به تعطیلی کشانده شد و از همان زمان، گُمانه زنی ها برای انحلال دائمی اش جدی شد.

 پس از تغییرات در زیر مجموعه ی “سینمایی” وزارت ارشاد از جمله منحل شدن «معاونت سینمایی وزارت ارشاد» و جایگزینی «سازمان سینمایی کشور» به جای آن معاونت، “محمد جواد شمقدری” رییس این سازمان نوپا کوشید تا با تشکیل «کمیته ی موقت ساماندهی امور اصناف سینمای ایران»، و سپردن مدیریت آن به “حسین زندباف” از مدیران باسابقه ی حرفه ی “تدوین” در سینما، جای خالی نهاد خانه سینما در بین اصناف پرشُمار سینمایی کشور را پر کند.

 این تلاش، ناکام ماند و اکثر اصناف سینمای ایران که زیر چتر خانه ی سینما گرد آمده بودند حاضر نشدند تا همکاری با “کمیته ساماندهی” را بپذیرند. این در حالی بود که زمزمه های بازگشایی خانه ی سینما با حکم رسمی قوه ی قضاییه، از آخرین روزهای سال ۹۰ به گوش می رسید.

 «لغوِ تعطیلی و انحلال خانه سینما»، سرانجام در دومین روز خرداد ۹۱ اعلام شد و این “دیوان عالی کشور”، نهادی در مجموعه ی “دستگاه قضایی” بود که حکم قبلیِ صادر شده، آن هم از سوی “وزارت ارشاد” را نادرست می دانست و استناد به آیین نامه های “شورای عالی انقلاب فرهنگی” و “شورای فرهنگ عمومی” کشور را در این زمینه بی اعتبار می خواند.

 اعضای هیات مدیره خانه سینما با شادمانی، آمادگی خود را برای بازگشایی این نهاد اعلام کردند؛ هنگامی که آنها در حال رایزنی با مسولان قضایی کشور برای تعیینِ زمان کلید انداختن بر درهای قفل شده ی “ساختمان کوچه ی سمنان” بودند، ارشادی ها نیز بیکار ننشسته و در مراجعات خود نزدِ مسئولان بالا دستیِ نظام، مخالفتهای خود با این بازگشایی را به صراحت اعلام می کردند.

 صبح روز هفتم خرداد ۹۱، خانه سینما بازگشایی شد و “فرهاد توحیدی” به عنوان “رییس هیات مدیره خانه سینما” عصر همان روز خبر داد که اولین جلسه ی هیات مدیره بعد از ۵ ماه برگزار شده و برنامه های آتیِ این نهاد مرور شده است. او اطمینان داد که احکام صادره ی قبلی از سویِ “شورای فرهنگ عمومی”، نه موضوعیتی دارد و نه هرگز به خانه سینما ابلاغ شده است.

 همزمان با خوشحالی اهالی سینما و پایان اولین جلسه ی هیات مدیره ی خانه سینما، در سویِ دیگر میدان، “مشاور اجراییِ سازمان سینمایی کشور” در حال خط و نشان کشیدن برای هیات مدیره ی مذکور بود و عصر دیروز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «هیات مدیره ی این تشکل، تنها از صنوف سینمایی استفاده ی ابزاری می کند». او افزود که: «اقدام دست اندرکاران تشکل موسوم به خانه سینما یک نمایش کارناوالی است و قطعا در آینده اقدامات وزارت ارشاد علیه خانه سینما تشدید می شود».

 تشدیدِ مورد اشاره ی بابک خانیان که از نزدیکانِ جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی کشور به شمار می رود، دیری نپایید و ساعتی پس از آن بود که جلسه ی ویژه ی «هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» به پایان رسید و اعلام شد:

«هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، در آخرین نشست خود  بررسی مجدد صلاحیت  خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت پس از بررسی همه جانبه ی فعالیت و ملاحظه ی کلیه اسناد و مدارک، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست» .

 این هیات بدون توجه به حکم نهاد رسمی قضایی کشور و در حالی که بسیاری از کارشناسان حقوقی، “هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی” را واجد شرایط لازم برای بررسی وضعیت اداره ی خانه سینما نمی دانند، اذعان می کند که “شعبه اول دیوان عدالت اداری” از آنها تقاضای اعلام نظر کرده و نظر آنها نیز چنین است:

 «با استناد به مواد ۱۵، ۱۷ و ۲۰ ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آنها، به استناد ماده ۱۵ ضوابط مذکور با تأکید مجدد بر رأی هیأت مورخ ۷/۱۰/۹۰ ضمن اعلام تعطیلی دائم، فعالیت تشکل موسوم به خانه‌سینما را فاقد هرگونه وجاهت قانونی می داند و در صورت ادامه ی هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق ماده ۱۷ با تشکل یادشده رفتار خواهد نمود».

 ماده ۱۷ این قوانین، که مخالفان بازگشایی خانه سینما به آن اشاره دارند، همان است که توسط آن می توان پای “نیروی انتظامی” کشور را به ماجرا باز و به سمتِ برخورد با اعضای هیات مدیره‌ی خانه سینما هدایت کرد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
Skyscraper large